Filmkamp

Filmkamp is een groot onderdeel van Jong Film Studio, maar wat is filmkamp eigenlijk? Op deze pagina vindt je alles wat je nodig hebt!

Heb je nog vragen? ga naar Contact en wij komen zo snel mogelijk bij je terug!

Filmkamp wordt al gedaan sinds 2014, tijdens de start van de filmclub. Filmkamp is een kamp van 5 dagen lang, waar je samen met een groepje het hele kamp bezig gaat met het maken van een zelf bedachte film. Dan heb je een leuk kamp, maar ook een leuke herinnering aan het kamp. Je krijgt workshops, lessen in hoe verschillend camera apparatuur werkt, acteerworkshops en natuurlijk spelen we leuke spelletjes in de avond na een lange dag filmen!

Zo kan filmkamp er bijvoorbeeld uitzien:

• Dag 1

Aankomst en introducties, groepjes maken en jezelf voorstellen, brainstormen over je film en bijpassende korte opdrachten. In de avond een workshop

• Dag 2

Beginnen met het schrijven en het filmen van je idee, en in de avond een interactieve workshop.

• Dag 3

Lekker hard verder werken met je eigen groepje, en anderen eventueel helpen natuurlijk! Ook weer een leuke workshop

• Dag 4

Beginnen met monteren en in de avond maken wij een grote groepsfilm en houden we en gezellig feestje!

• Dag 5

De laatste dag voor de puntjes op de i. Aan het einde van het kamp gaan wij alle films bekijken die iedereen heeft gemaakt!

Veelgestelde vragen rondom Filmkamp

Hoe duur is Filmkamp?

Filmkamp is voor leden €80,- en voor niet leden €90,-

Hoe lang is filmkamp?

Vroeger was filmkamp 4 dagen, maar sinds 2022 is het vergroot naar 5 dagen, een dag meer tijd om jouw film nog beter te maken!

Moet ik zelf apparatuur meenemen?

Dat mag, maar is zeker niet verplicht, wij hebben als club materialen die je tijdens filmkamp gewoon mag gebruiken, en we helpen je met leren hoe het werkt.

Hoe oud moet je zijn om mee te doen aan filmkamp?

Wij hanteren een minimun leeftijd van 10 jaar tot 24 jaar. Maar in overleg is alles mogelijk!

Moet ik filmervaring hebben om mee te doen aan filmkamp?

Nee! Absoluut niet, je mag meedoen met filmkamp met of zonder ervaring.

Belangrijk! Lees altijd goed onze algemene voorwaarden voor het filmkamp. Als je nog vragen hebt kan je altijd contact met ons opnemen

Algemene Voorwaarden

Hoe ging filmkamp 2023

Filmkamp voor jonge filmers in heel Nederland werd weer georganiseerd door de Beiler Video Club (BVC) en gehouden in de Herfstvakantie in een oude manege in Zwiggelte (Drenthe)

Een van de begeleiders doet hierbij zijn verslag:

Duizelingwekkend veel indrukken na een week filmkamp en wat kun je dan vertellen?

“Leeftijdsverschil maakt niks uit”, zei iemand. Dat geldt voor de 13-jarigen ten opzichte van de ouderen van 18 tot en met 23 jaar

Een jonge nieuwkomer voelde zich meteen opgenomen in de groep. Als oudere begeleider voel ik me ook opgenomen; je bent er, geeft advies, helpt mee en dan maakt leeftijdsverschil alleen uit als het voor jou tijd is om naar bed te gaan. Anderen beginnen dan nog een spel "Weerwolven".

Een filmgroep van een kleine 20 mensen, begeleiding en catering meegerekend, bouwt in een week rond "film" een hechte band op. Sommigen door de rol die ze gaan spelen, anderen improviseren de hele dag door. Daar zit iemand in het stikdonker een liedje te oefenen op gitaar.

Daar wordt geschminkt, niet voor de film maar omdat het fijn is om even iemand anders te zijn. Verhalen vertellen, filmfragmenten kijken, samen lachen om geslaagde trucages. En intussen de blauw-verlichte gezichten van de beeldschermpjes die permanent aanwezig zijn als er niet samen gewerkt wordt aan filmproducties.

De creativiteit van de jeugd is aanstekelijk, het plezier om film te maken is aanstekelijk. De dramadocente die een workshop kwam geven merkte dat opwarmen voor drama nauwelijks tijd kostte. De improvisaties rond emoties waren soms hilarisch. Een improvisatie leidde de volgende avond al tot een filmproductie..

In het groepje van vijf, waar ik deel van uitmaakte, werd op maandag een van de ter plekke verzonnen verhaaltjes uitgekozen

Maandagavond lag er een scenario met wat tips voor shots. Dinsdag en woensdag werd met veel improvisatie gefilmd. Vrijdagochtend bekeken we de eerste montageversie. Een andere groep maakten een vervolg op een eerder gemaakt filmpje. Vandaar dat ook wij eindigden met een cliffhanger. Zo werkt inspiratie.

Volgende herfstvakantie weer! Met dank aan Jong Film Studio Beilen (jeugdafdeling van BVC) en de begeleiders Richard, Karin en Bianca en de  trouwe sponsors, die het filmkamp voor ieder toegankelijk maken.

Zodra de films helemaal klaar zijn gaan we weer een avond organiseren waar iedereen, met familie en vrienden, de films goed kan bekijken.

Evert Hasselaar .